Den 2 september var det dags igen för en eftermiddag med information och inspiration för våra nya VKD- och DMA-ettor. I år förlagt till Karlstad Innovation Park och deras Startlab. Eftermiddag kom till för att studenterna själva, tidigare år, gett uttryck för att programmets bredd, som ju öppnar upp för många möjligheter, också gör det lite svårt att få grepp om hur branschen ser ut och vad man kan jobba med när man är klar. Därför bjuder vi, sedan tre år tillbaka, in olika företag och organisationer från branschen som får komma och berätta om vad de gör, och hur deras väg dit har sett ut.
I år hade vi även bjudit in oss själva till Patrick Standfast, Creative Director på Karlstad Innovation Park, för att han skulle berättade om det erbjudande som finns hos dem, när det gäller nätverkande och hjälp att utveckla egna idéer och sitta i deras Startlab. När det gäller nätverksmöjligheter så deltog vi exempelvis i Swedish fika, som sker varje måndag, när vi råkade vara där mellan, 14.30–15.00 och innebär att en av verksamheterna i huset under informella former berättar vad de gör. En annan nätverksmöjlighet är Techtalk Värmland, som ses över medhavd lunch varje tisdag 12.15–13.00 på Digital Arena i Karlstad Innovation Park. Även där informella samtal, för alla, men runt olika tech-relaterade teman som employer-branding, gamification, nudging, och nu närmast den 15 oktober Digitala dystopier. För mer information och aktuellt program gå med i gruppen Tech-talk Värmland på Facebook.
Vi hade också bjudit in Erica Hallin, content och production manager från Löfbergs marknadsavdelning, som förutom det, också är en tidigare student från våra program. Erica berättade hur hennes arbetsdag ser ut, och hur hennes resa, från sin examen här på KAU och ut i arbetslivet, har sett ut. Vi fick veta att hon startade eget direkt efter sin examen tillsammans med några kursare, lade ner efter några år, när en av delägarna ville flytta till Göteborg, vidare erbjöds anställning hos en av deras tidigare kunder, och sedan något år har flyttat vidare till ”drömjobbet”, enligt henne själv på Löfbergs. Hon tryckte även på vikten av att nätverka, tidigt. Och att ta alla möjligheter att skaffa sig erfarenhet genom de projekt som erbjuds under studietiden. Detta eftersom det gör stor skillnad för vilka möjligheter man har, när det är dags att söka jobb, jämfört med om man måste börja i den änden efter sin examen, innan man kan söka jobb. Erica presenterade också flera spännande case exempelvis berättade hon om det normbrytande projekt Löfbergs initierade som största sponsor till Färjestad Hockey, där man ställde krav på att diskutera machokultur och mansrollen. Något som Vd:n Lars Appelqvist prisades för när han utsågs till Årets superkommunikatör i kategorin Företag och Näringsliv, av tidningen Resumé tidigare i år. Löfbergs har under en längre tid varit engagerade även i hållbarhetsfrågor på olika sätt, och visar på hur man kan använda sin makt som företag och företagsledare till att förändra världen till det bättre både i stort och smått, vilket också lyftes i motiveringen av juryn i tävlingen.
På det stora hela var eftermiddagen välbesökt och allt talar för att vi gör om alltihop igen nästa höst. Undrar bara vart vi ska vara och vilka vi ska bjuda in då?