Kommunikatörsdagen är MKV:s egna branschdag där studenter och yrkesverksamma får en heldag med en grym chans att nätverka samt att lyssna på inspirerande föreläsare från hela Sverige. Kommunikatörsdagen har funnits i ca 20 år och anordnas årligen av PR-utskottet från Kommunikation & PR-programmet vid Karlstads universitet. Detta året står Anna Eriksson som projektledare och med hjälp av hennes projektgrupp har de planerat årets upplaga av Kommunikatörsdagen.
Kommunikatörsdagen 2019, berätta lite om den!
– Kommunikatörsdagen är ju då en branschdag som handlar om kommunikation och syftet är ju då från början att yrkesverksamma och studenter ska mötas med tillfälle att mingla. Tanken är då att yrkesverksamma ska kunna vilja rekrytera studenter och dem i sin tur ska få upp ögonen för arbetsplatser främst i Värmland. Dagen tilltalar de som verkar inom kommunikation och media, men vi har även haft som mål detta året att försöka nå ut till andra branscher och nå exempelvis ekonomer och genusvetare och därför har vi i år valt just ”Framtidens kommunikation” som tema då det är ett nytt tema varje år. Kort och gott är Kommunikatörsdagen 2019 en branschdag för MKV men vi vill i år nå ut till fler.
Vad händer under dagen? Vad är planerat?
– Vi har planerat en heldag från 08.15 till 16.30 och då har vi 7 st olika föreläsningar inom området framtidens kommunikation samt att vi kommer ha lite pauser under dagen med chans att nätverka i lite montrar som man kan besöka, så det blir lite som en mingel-möjlighet. Sen så ingår frukost, lunch och fika. Lunchen serveras på Innovation Park vilket är nytt för i år så det blir spännande! Vi hoppas att vi kan nå många därifrån också. Det kommer även vara lite roliga tävlingar under dagen samt att priset ”Årets MKV-Lärare” kommer delas ut. Det kommer även vara utdelning av ”Kommunikatörspriset i Värmland”.
Du är då projektledare för årets Kommunikatörsdag. Hur går planeringen till?
– Vi började planera i september så vi har mer eller mindre suttit varje dag sen dess, så det har ju varit mycket planering. Framförallt eftersom jag är projektledare så är jag den som har det yttersta ansvaret att saker och ting blir gjorda och att det blir gjort i tid, och hur vi ser ut utåt sett. Jag har ju dock ett team med mig, så vi har Fredrik Erlandsson som är föreläsaransvarig, Mikaela Lauri är sponsoransvarig och Johanna Nilsson är marknadsansvarig så de har sina ansvarsuppgifter som är förbestämda, och sen ser jag till att deras uppgifter ros i land och så.
Vad har varit de största utmaningarna i planering av allt?
– Den största utmaningen har nog varit att komma överens. Det låter lite tragiskt men det är nog faktiskt det som har varit svårast. Just för att vi, framförallt jag och Fredrik, har starka viljor, men också för att vi är väldigt bra vänner på fritiden men när man planerar en sån här dag så har många väldigt mycket idéer. Först och främst måste man ju se till vad som är genomförbart, sen ska man komma överens om att alla vill ha föreläsaren? Bara det här med hur långa föreläsningarna ska vara? Vart ska vi vara, Universitetet eller CCC? Det finns så mycket som man kan tycka mycket om och det har varit svårt att komma fram till något och även om man är överens så kanske det inte är genomförbart för då kommer man till pengafrågan. Så det klurigaste har nog varit att pussla ihop allting. Sen tycker jag att det har varit svårt eftersom man är förtroendevald in i det här och vi hade inga tydliga riktlinjer om att det här gör varje person på varje post utan det får man själv vara med att forma och det kan man se som en möjlighet men också som ett hinder. Därför är kommunikationen väldigt viktig, vem gör vad och när ska det vara gjort men det är också det som är utmaningen när man får posten att man själv ska vara med och forma den.
Vad har varit roligast med planeringen?
– Det roligaste har nog varit alla möten, när vi är ute och pitchar eller bara ett samtal till en potentiell sponsor. Man får en känsla för att det är ”på riktigt”! Sen älskar jag människor så alla möten av olika slag tycker jag har varit jättegivande!
Hur kom ni fram till årets tema?
– Vi diskuterade jättemycket i början! Det va typ det första vi gjorde i augusti/september och frågade vad vi ville ha för tema. Förra året var det ”Det digitaliserade mediesamhället ” väldigt brett, så vi ville också ha ett brett tema som gör att man inte behöver vara så strikt med föreläsare utan det går att få in det på något sätt. Samtidigt som ett brett tema lockar en större målgrupp. Men det var svårt att komma fram till temat, sen pratade Mikaela lite om tekniken och innovation vilket fick oss att börja spåna tillsammans. Till slut var det någon som sa ”Framtidens Kommunikation” så blev det självklart att det kör vi på! Sen var vi inne på att vi ville ha lite med politik, men det är ju inte med i titeln på temat, men på något sätt är det involverat i våra föreläsningar. Vi har ju mycket med integration och jämställdhet och sen tänkte vi att genom involveringen av politik och heta samhällsfrågor, så kan det locka studenter från andra inriktningar än bara MKV och andra yrkesgrupper än bara de i kommunikationsbranschen. För alla jobbar mer eller mindre med kommunikation och det är det vi använder oss av när vi är ute och säljer in det, alla behöver ha kommunikation. Framförallt det här med framtiden hur ska vi tänka på det här med jämställdhet, jätteviktigt! Integration också, vi får jättemånga nyanlända, hur ska vi hantera det för att samhället ska gå framåt?
Vad ser du mest fram emot med Komm19?
– Det är nog själva dagen när man ser alla som kommer, förhoppningsvis blir det många. Det har pratats väldigt mycket om det här när dagen väl är där att få se själva att det blir en fest. Det är svårt att peka ut, är det föreläsarna eller besökarna men just helheten att få se att vi lyckats. Målet är ju ändå att det ska kännas som ett sjukt roligt festevent så att det inte blir torrt och tråkig! Där står studenterna och där står yrkesverksamma och det är nog min största farhåga, att det ska bli uppdelat och ingen vågar ta steget att prata. Vi jobbar därför med att hitta rolig tävlingar som ska pågår under hela dagen och vi har en jätterolig tävling på gång som kommer handla om att man kan göra uppdrag under hela dagen om man vill, just för att det naturliga snacket ska komma igång. Så vi försöker ju hitta knep för att få största möjliga nätverkandet. Vi har även försökt trycka på att det ska vara lite mer, inte som en mässa men med inspirationsmöjlighet till framtida jobb och praktikplatser osv.
Sist men inte minst! Några råd till nästa års projektgrupp?
– Det har jag många! Först och främst, sätt tydliga strukturer! Hur jobbar vi som grupp? Vad vill vi åstadkomma? Vad är grejen? Följ sedan upp det! Det är nämligen lätt i stressade perioder, om jag ska tala för vår grupp, att man glömmer lite, så vi får ibland bara fråga oss själva ”Hallå vad gör vi? Vad är vi bra på? Vart vill vi komma?” och det tror jag vi kunde vara ännu bättre på! Det tror jag verkligen är en sån här grej som är svår, att man hela tiden jobbar med att ifrågasätta sig själva vad man faktiskt gör och speciellt vilken målgrupp man vill nå! Detsamma när man ska pitcha exempelvis i klasserna, man måste övat, veta vad var och en ska säga osv, det går liksom inte att komma oförberedd och att någon står tyst för då ger det en oseriös image. Men det viktigaste rådet är nog att strukturera och kommunicera! Det är ju det vi borde vara bäst på men det är även där det fallerar mest. Visdomsord från Projektledare Anna Eriksson!
Se till att köpa er biljett till Kommunikatörsdagen 2019 på kommunikatorsdagen.se och följ projektgruppen på Instagram @Kommunikatorsdagen för att hänga med i uppdateringarna och delta i roliga tävlingar!