Med kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap: digitala medier och analys från Karlstads universitet i bagaget, jobbar nu Julia Hugosson på en av Sveriges ledande fullservicebyråer inom sökmotoroptimering, Jajja Media Group.
Hej, Julia! Kan du berätta kort om dig själv? Ja, jag är från Kil som ligger två mil från Karlstad. Jag är nyexaminerad från Karlstads universitet där jag läste programmet Digitala medier och Analys. Förra hösten praktiserade på Jajja och fick sedan jobb här efter att min praktik avslutats.
Du berättade att du genomförde din praktik på företaget Jajja i Karlstad förra året. Hur var det? Väldigt lärorikt. Jag blev inlärd med att jobba med annonsering via Google Ads samt sociala medier. Sedan arbetade jag i ett projekt med Google Data Studio, ett program där man skapar visuella rapporter för att visa våra kunders resultat på digitala marknadsaktiviteter. Ett projekt som jag idag har ansvar för.
Kan du berätta lite mer om din nuvarande arbetsroll och vilka uppgifter du utför? Nu arbetar jag som copywriter, vilket innebär att jag skriver texter till våra kunders webbplatser. Jag jobbar med SEO-anpassade texter, vilket hjälper webbplatserna att ranka högt på Googles sökresultat. Innan jag börjar skriva så gör våra SEO-specialister sökordsanalyser som jag sedan arbetar efter. Antalet kunder som jag arbetar med varierar beroende på vårt säljteam. Dock har jag alltid två veckor på mig att utföra arbetet. Som nämnt tidigare så är jag även ansvarig och driver projektet kring rapporterna i Google Data Studio. Utöver det arbetar jag även som chefredaktör på vår egen tidning Jajja Magazine. Det är en digital tidning som vi publicerar varje fredag med nyheter och uppdateringar inom branschen. Det går att prenumerera på tidningen som gör att man får ett nyhetsbrev varje fredag med länk till veckans nummer.
Vad tycker du är skillnaden mellan att jobba som en praktikant och en medarbetare? Här är det inte stor skillnad för mig då Jajja är en bra praktikplats. Från starten blev jag väl inkluderad och fick jobba med riktiga arbetsuppgifter. Jag skulle säga att skillnaden är väl att man har annat ansvar nu.
Vad tycker du att programmet digitala medier och analys har gett dig? Det som gav mig bäst under utbildningen var praktiken. Jag tycker att utbildningen är bra. Man får lära sig att jobba grundläggande med olika digitala program.
Har du något tips till framtida kommunikationsstudenter? Absolut! Välj praktik på den fria terminen om ni kan. Chanserna att få in en fot i branschen samt jobb ökar markant med praktik, samtidigt som det ger extremt mycket kunskap och erfarenhet som är svårt att få i skolbänken.