Den monokromatiska måltiden hösten 2021

En inledande kreativ uppgift för programstudenter på programmet Medier och kommunikation, och programspåret Visuell kommunikation och design, som återkommer varje år.

Med utgångspunkt i Paul Austers, Levatian, jobbade studenterna i grupper om 3–4 personer fram idé och design, stylade och fotade en monokromatisk middag och meny. I uppgiften ingår att laga en middag tillsammans. Tre rätter ska tillagas – förrätt, huvudrätt och efterrätt. Antingen har ALLA rätter samma färg (förrätt, huvudrätt och efterrätt i exempelvis vitt) eller så har varje rätt sin färg (ex förrätt röd, huvudrätt blå och efterrätt grön). Men det är viktigt att varje rätt måste vara monokromatisk!

I uppgiften ingår även att duka/styla ett bord som följer samma färg som rätten samt skapa en meny som följer maträtternas färg/färger.

Tillvägagångsätt
Förbered och tillaga maten. Dokumentera varje rätt i bilder. Dokumentera det dukade bordet med alla rätter på (om ni äter tillsammans). Skapa en meny för varje middag (arbeta gärna med bilder och text, det kan vara på dator lika gärna som ett klipp och klistra collage, som sedan fotas isf.)

Maten lagas tillsammans eller var och en för sig och måste inte ätas.

Pga av pandemin så genomfördes uppgiften under lite andra former i år, men inte desto mindre med ett lika fantastisk resultat som vanligt!

//

Mia Toresson Runemark, programledare Medier och kommunikation, Visuell kommunikation och design