I januari 2019 lanserade Netflix dokumentären ”Fyre: The Greatest party that never happened”, en musikfestival på en ö i Bahamas som slutade i katastrof. Det hela började med den 27-årige entreprenören Billy McFarland, som startade en digital plattform, Fyre Media, där man enklare kunde boka artister och där hiphopartisten Ja Rule var en av medgrundarna.
95% av biljetterna såldes inom 48 timmar
För att marknadsföra företaget arrangerade de Fyre Festival på Bahamas. McFarland använde sig av 400 internationella komiker, skådisar, artister, modeller och influencer, bland annat Kendall Jenner och svenska toppmodellen Elsa Hosk, för att marknadsföra festivalen. McFarland hade aldrig tidigare arrangerat någon festival, men med sin stora vision lyckades han locka till sig olika investerare och starta upp ett kontor på Manhattan i New York.
Det fanns tre olika biljettpaket som besökarna kunde köpa:
1. Bo i ett ”rustiskt tält”
2. Bo i ett privathus
3. Bo på en privat yacht med tillgång till en egen kock för 25 000 dollar, motsvarande cirka 230 000 svenska kronor per person.
Festivalens marknadsföring gick ut på att var och en av influencerna publicerade en helorange bild samtidigt på Instagram, där de taggade festivalens kontot i bilden och skrev texten ”Join me www.fyrefestival.com”. Så fort influencerna lade upp bilder ökade antalen följare på Fyre Instagrams-konto och dagen efter blev festivalen omtalad i tidningar. Inom 48 timmar såldes 95 procent av biljetterna.
Slutade med fängelse
Öns tidigare ägare var kartelledaren Pablo Escobar. I deras reklamvideo använde de sig av hans namn trots att de inte fick använda namnet av öns nuvarande ägare. Det slutade med att de blev utslängda från ön. Eftersom biljetterna blev sålda på kort tid var det stressigt att börja om hela processen på en annan ö. Hundratals lokala bahamiska arbetare fick arbeta hårt för att bygga upp drömplatsen för besökarna. Några månader senare landade besökarna på den magiska ön, trots flera varningar att festivalen inte blev klar i tid. Folk fick springa till kupoltält, som egentligen var stormtält som hade blivit över efter orkanen Matthew, för att bosätta sig. Expressen uppgav att festivalbesökare upplevde något närmare Hunger Games än Coachella. Efter händelsen dömdes Billy McFarland till sex års fängelse för bland annat bedrägeri.
Influencer har stor påverkan
Debatten som uppstår kring denna händelse är att influencer har stor påverkan i dagens mediesamhälle. Vi vill uppleva samma upplevelser som personer vi följer på sociala medier.
Fyre festivals marknadsföring var genomtänkt eftersom de använde sig av en viss hashtag och bildtext som blev viralt. Med hjälp av stora influencer nådde företaget ut till många samtidigt lika väl till en specifik målgrupp. Reklamvideon på Fyre Festival var en typisk reklam som försökte sälja drömmar. I takt med att användning av sociala medier ökar för var dag som går så kommer den här typen av reklamen vara kvar i samhället.
Källa: Bergqvist, M. (2019). Nytt pengabråk efter Fyre-dokumentären: ”Förstörde livet för mina vänner”. Expressen, 26 januari https://www.expressen.se (2019-02-03)