Nej till spelbolagen

Debatten kring reklam för och samarbeten med spelbolag har varit het under många år. Många framgångsrika idrottsstjärnor har valt att göra reklam tillsammans med vissa utav bolagen och de olika reklamerna har spridit sig som en löpeld på såväl på tv som sociala medier. På shoppinggatorna och busshållplatserna har reklampelarna prytts av olika lovord om enkel registrering, säkra inloggningar och snabba utbetalningar. Under många år har det inte varit något direkt motstånd mot den här sortens reklam, men nu ser trenden ut att vända. 

Under 2018 kunde vi flera gånger läsa om personer och företag som tackat nej till samarbeten med just spelbolag. Längdåkerskan Charlotte Kalla fick sig många rubriker på grund av detta under sommaren och under hösten har fler idrottsstjärnor och företag tagit samma beslut. Det hela drog igång ordentligt under sommaren 2017 när det engelska fotbollsförbundet Football Association sa upp sitt sponsoravtal med det börsnoterade spelbolaget Ladbrokes. Fotbollsförbundets ordförande uttryckte då sin oro över spelbranschens stora inflytande över fotbollen.

I oktober 2018 tog den svenska fotbollstidningen Offside beslutet att utesluta reklam för spelbolag på alla sina kanaler och i samma veva spred sig deras hashtag #spelstopp över hela landet. De menar på att de tog detta beslut för att försöka motverka matchfixningsproblemet inom fotbollsvärlden, alltså uppgjorda matcher och riggade resultat, samt för att skydda journalistikens trovärdighet. Strax efter att Offside gått ut med att de skulle kapa spelbolagen från sin verksamhet hakade den värmländska kommunikationsbyrån Bulldozer på beslutet.

I en intervju med tidningen Resumé säger Bulldozers VD Charlotta Stensson att diskussionen startade under fotbolls-VM när de reagerade över den stora mängden spelreklam som syntes under mästerskapet. Hon säger också att när Offside sen tog sitt beslut så såg byrån det som en möjlighet att gå samma väg.

Huruvida spelreklam kommer förbjudas eller begränsas i framtiden är såklart svårt att svara på, men tendenserna runtom i Europa tyder på just detta. Italien har till exempel redan beslutat om ett totalförbud mot spelreklam. Vad det kommande året har att erbjuda i denna frågan är bara att invänta och se.