Glad andra advent! Denna söndag vill vi i redaktionen ge 3 olika poddtips inom medie- och kommunikation som vi tycker är värda att lyssna på. Först ut är…..
Sociala medier och kommunikationspodden – ★★★★☆
En podcast där Alexandra Bylund, entreprenör och sociala medier-expert, pratar om allt som hör till sociala medier och kommunikation. Algoritmer, hacks, hur man kommunicerar för att skapa relationer och mycket mer. Vi i redaktionen tycker att podden är pedagogisk, ger bra information och har korta tydliga avsnitt. Hon pratar främst ur ett företags perspektiv vilket vi tycker ger bra tips inför framtida anställningar.
Vi rekommenderar särkilt avsnitten 36- Instagrams algoritm- så funkar den och avsnitt 37 – Så ökar du ditt engagemang på Instagram. I båda avsnitten ger Alexandra konkreta tips kring användandet av Instagram och hur vi kan påverka och nå ut i mediebruset. Visst låter det spännande!
/Malin H och Tove J
Kommunikationspodden – ★★★★☆
Kommunikationspodden är en podcast där Max Landergård intervjuar de viktigaste människorna inom kommunikationssverige just nu. Podden bjuder på intressanta djupgående samtal och intervjuer med personer från olika fält. Podden tar upp flera olika ämnen, allt ifrån genusfrågor till Svenska kyrkan som ett varumärke, men alltid utifrån ett kommunikationsperspektiv. Vi på redaktionen rekommenderar podden om du vill få en inblick i hur brett kommunikationsarbetet kan vara.
”Personlighetstestet som slår alla”, så heter ett av avsnitten i Kommunikationspodden som lanserades 29 oktober. I avsnittet kan vi lyssna till när tidigare personlighetsteorier kasseras, så som Freuds psykoanalytiska teori och den allmänt kända teorin om människors färgindelning, till förmån för nutida vetenskaplig metod.
Till avsnittet har författarna till boken Vem är du? bjudits in. Anna Dideman (professor i psykologi) och Petri Kajonius (docent i personlighets- och socialpsykologi) ansåg att det fanns kunskapsluckor vad gäller vetenskapen om personlighet och skrev boken som ett försök att fylla dessa luckor. Boken riktar sig till den som vill undersöka varför vi är som vi är.
Den teori Anna och Petri lutar sig mot är den psykologiska så kallade femfaktorteorin eller “Big Five-teorin”. Denna tar avstamp i att det finns fem personlighetsdrag som skiljer personer åt; fem drag som skiljer mig från dig. Dessa förkortas OCEAN på engelska och står för openness (öppenhet), conscientiousness (samvetsgrannhet), extraversion (samma på svenska), agreeableness (välvillighet) och neuroticism (samma på svenska).
De fem personlighetsdragen ses på en skala där extrempolerna ses i vardera ände av skalan. Exempel på detta är extraversion som konkretiseras av motpolerna extroverten och introverten. Personligheten ärvs, men långt ifrån fullständig. I avsnittet konstaterar författarna att alla människor är unika. “Folk är ju långt mer olika än du tror.” -Petri Kajonius.
I poddavsnittet ges ett smakprov på innehållet i boken Vem är du?. Personligheten problematiseras på ett intressant och tankeväckande sätt och Big Five-teorin förklaras med begripliga ord. Alla kan relatera till avsnittet eftersom alla har en personlighet. Vad är det som skiljer mig från dig och varför är jag som jag är? Lyssna på podden för mer.
– Recension skriven av Wilhelmina L.F
/Wilhelmina L.F och Sofia G
Passion för kommunikation – ★★★★☆
I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder Alexander Mason, kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR – konsult på Greenhill Relations in en specifik gäst i varje avsnitt som är specialist inom sitt område. Vi i redaktionen tycker att det bjuds på mycket tips, trendspaningar och väldigt intressanta och aktuella samtal. Gemensamt för alla gäster är att de alla delar en passion för kommunikation. Det bjuds även på mycket humor och det är lagom långa avsnitt som är lätta att följa.
Ett avsnitt som var extra intressant var avsnitt 68 där dem intervjuade PR-chefen Daniel Redgert. Det var ett väldigt givande avsnitt där Daniel berättar om hans resa från uppväxten i Västerås till att flytta till Stockholm. Daniel driver en egen PR-byrå vid namn Redgert Comms där de jobbar mycket med influencer marketing. Detta är något de diskuterar i avsnittet och belyser hur viktigt det egentligen är idag för att lyckas. Vi rekommenderar starkt att alla som är intresserade av kommunikation och PR att lyssna på detta avsnitt då det ger en både pepp och motivation till att följa sina drömmar.
Ett avsnitt som heter Framtidens kommunikatör i spåren av corona, gästas podden av Karin Netzell som är affärsutvecklingschef på Hammer & Hanborg. Det pratas mycket hur corona har påverkat kommunikatörers sätt att arbeta och navigera i tider av stora förändringar och osäkerhet. Viktiga frågor som tas upp under avsnittet är bland annat, Hur corona förändrat kommunikatörens roll. – Vilka kompetenser pandemin förtydligat. – Hur kommunikatörens framtid ser ut?
Avsnittet var mycket lärorikt och man känner hur de frågor som tas upp ligger rätt i tiden. Att kommunikation är viktig har blivit allt mer tydligare i coronatider, och det tycker jag lyfts fram riktigt bra. Så ta gärna och kika in podden Passion för kommunikation, den finns där alla poddar finns.
– Recension skriven av Hana H
/Hana H och Ellen A
Ha en fortsatt fin advent!/ Redaktionen