När man skapar något så går hjärnan omedvetet in i en designprocess, som man också kan välja – och ska välja – att använda sig utav för att få ut så mycket som möjligt av sitt projekt. Vare sig det är en ny hemsida, ett projekt i skolan, att göra om vardagsrummet eller egentligen vad som helst som innebär någon typ av kreativt tänkande. Just nu sitter vi på redaktionen för MKV-student i en designprocess där vi håller på att göra om hela hemsidan och möjligtvis en del av hela konceptet, så nu kommer en liten uppdatering om vart vi ligger till och hur vi har jobbat oss fram till punkten där vi är idag.
Vi börjar från början med steg ett, definiera. Det vill säga, vad är problemet? Det var här vi började spåna om vad det var vi som den nya redaktionen ville göra med vårt uppdrag på MKV-student. Vi kom snabbt fram till att vi ville locka in mer läsare, göra om hemsidan och instagram så att det skulle bli mer lockande för ögat och möjligtvis också ändra formatet för att det skulle bli mer intressant att gå in och kolla om det kommit något ny artikel eller annat skoj.
Steg nummer två research, vad är det då som skulle kunna göra att vi lyckas med vårt mål? Vad är det vår målgrupp vill ha och hur ska vi kunna förmedla det?
Efter det kommer den allra roligaste delen, att komma på en idé. Här satte vi oss och brainstorma, vi skissade olika loggor, vi funderade ut vilka färger vi ska använda oss av, typsnitt, upplägg på hemsidan. Finns det något annat som skulle kunna gör att vi sticker ut och som gör att det blir roligare att läsa och vara inne på hemsidan? Ljudfiler? Podcasts? Har satt vi alla och brainstormade idéer och det är precis så det ska vara. Skisser som flyger åt höger och vänster, och det allra viktigaste i detta stadiet är att kritik är inte tillåtet, varken från dig själv eller någon annan. I idéstadiet ska alla idéer ut och allt är tillåtet. Det är i nästa steg som kritiken får komma in.
Så punkt fyra då, kritik. Varför ska vi göra så? Varför inte? I detta stadiet så värderar och bedömer vi idéerna vi kommit fram till, och beslutar vad som vore det bästa och varför.
När vi begränsat våra val lite och inte har riktigt lika många alternativ kvar som på idéstadiet så är det dags för steg fem, genomförande/prototyp. Här testar vi det vi kommit fram till, det som vi tror kommer att bli allra bäst. Vi gör de olika loggorna i Illustrator, testar olika färger och typsnitt. Vi har även ritat upp en skiss på hur vi ska göra om hemsidan, och sitter just nu och bygger en prototyp i InDesign för att se hur det skulle se ut digitalt. Det är ungefär här som vi sitter just nu, och än är det några få steg kvar i designprocessen som vi har att komma till…
Den kreativa designprocessen är alltså något otroligt spännande som kommer att komma till användning hela arbetslivet, och det är därför viktigt att träna för att bli mer och mer bekväm i sin egna process för att få fram det bästa projektet du kan komma på.
Så håll utkik här på hemsidan – även Instagram och LinkedIn – för det är stora och roliga saker på gång!