Inför Hotspotmässan – en dag kvar!

Hotspotmässan är Karlstad universitets egna jobbmässa och nu är det bara en dag kvar till att årets mässa går av stapeln. I år kommer hela 123 utställare till mässan. Vi har träffat Cindy Bråtenfeldt som är projektledare för Hotspot, samt Anna Johansson och Waranya Gustavsson som är studenter och jobbar kring mässan.

Om dig och din roll, Cindy?

– Jag har själv läst Information och PR-programmet (heter Kommunikation och PR idag) och idag jobbar jag på Universitetet som projektledare på avdelningen som heter externa relationer, där vi jobbar med och behandlar just externa relationer. Jag är projektledare för Hotspot och har varit det i några år nu.

Vad sker på Hotspotmässan och hur har ni upplevt intresset för mässan i år?

– Det är universitetets egna jobbmässa och den är väldigt bred och branschöverskridande. Här får studenter och arbetsgivare en plats att mötas på. Redan efter 7 veckor hade alla våra monterplatser sålt slut och då bör tilläggas att vi har utökat våra platser i år, så det är ett väldigt stort intresse kring mässan. Det speglar egentligen arbetsmarknaden ganska väl idag, arbetsgivarna är i väldigt stort intresse av en god kompetensförsörjning och vill väldigt gärna möta och träffa studenter, inte minst ifrån Karlstads universitet där studenterna har ett väldigt gott rykte. Studenternas goda bemötande i Karlstad brukar vara väl dokumenterat i utställarnas utvärderingar efter mässan, det är väldigt kul.

Vart kommer utställarna finnas?

– Hela nedre plan i biblioteket, ett område vid café Selma, aula foajén (största området), transforum utanför kårexpeditionen, utanför Lagerlöfsalen och även bortre väggen i café Gläntan. Det är i Gläntan vi har utökat i år, med 13 platser, och de sålde slut på bara några dagar.

Representanter från mediebranschen på plats?

Bland utställare som rör media- och kommunikationsbranschen finns det ett gäng olika att besöka och prata med. Bland annat Pictura, Askås och NWT. Även flera olika kommuner kommer vara på plats och ett gäng olika IT-företag.

Ett givande projekt för studenterna

Hotspotmässan är inte ”bara” en stor och viktig jobbmässa, det är även ett viktigt projekt för många studenter som är delaktiga och jobbar kring mässan.

– Vi tycker det är viktigt att studenterna får vara delaktiga och att vi kan ge dom möjligheten att jobba i ett verkligt projekt under sin studietid.

Hur gör man om man vill vara delaktig?

Ansökan öppnar för året 2020 samma dag som mässan äger rum, nu på onsdag den 13:e och man ansöker på Hotspots hemsida (länk längst ner). Det finns tre grupper man kan vara delaktig i, vilket är marknad-, sälj- och mässgruppen. Man jobbar ungefär i ett halvår med projektet och i år är det 17 studenter som varit delaktiga.

Två av de som varit delaktiga är Anna Johansson och Waranya Gustavsson, som har mycket gott att tala om projektet. De är båda en del av mässgruppen där Anna är gruppledare och Waranya är bankettansvarig.

Anna

Det är väldigt roligt och nyttigt att vara en del av det här projektet. Det känns som att man har nytta av projektet oavsett vad man studerar. Ett väldigt bra komplement till studierna tycker jag.

Waranya

Jag gillar att man får träffa väldigt mycket olika människor i olika roller. Det är kul att få känna sig viktig och seriös, man får ju vara med och ta mycket beslut och vara delaktig under hela projektets gång. Det som nästan är roligast är ju att man får träffa många studenter ifrån olika program och på så sätt skaffa nya vänner på universitetet som man inte hade träffat annars.

Imorgon klockan 09:30 öppnar mässan och ett hett tips är att låta bilen stå hemma eftersom att parkeringen bakom biblioteket är abonnerad för Hotspots utställare – så ta bussen .

Länk till monterkarta https://hotspot.kau.se/hitta-pa-hotspot/

Länk till Hotspots hemsida (där man kan ansöka om att vara med i projektet som student fr.o.m. 13/2)