Berättelse i tre bilder och stafettfilm

Som en inspirerande (förhoppningsvis) startuppgift för att ge ramar åt kursinnehållet, som behandlar semiotik och retorik, ges den här heldags workshopen i andra.

Studenterna jobbar i grupper med bildberättande hela dagen och får två uppdrag: Berättelse i tre bilder och Stafettfilm (tyvärr inte möjlig att publicera här pga GDPR). Till den första uppgiften, berättelse i tre bilder, jobbar studenterna med storyboard och sätter sedan samman sin berättelse och fotar med mobilkameran. I den andra uppgiften, stafettfilm, får studenterna en varsin del av en 18 delar lång berättelse. Här ges en given början och ett givet slut, men studentgrupperna gör vad de vill med mittendelen och dramatiserar helheten, klipper och ljudsätter. De behöver inga förkunskaper. Hur man klipper film går vi igenom i kursen. Alla delarna klipps sedan ihop till en hel film. Fokus är inte teknik utan berättande.

Finalen på dagen kommer när vi tittar på både bildspel och stafettfilm tillsammans, diskuterar och kopplar ihop med begrepp som kommer i kursen. Det brukar vara en intensiv, rolig och givande dag, och årets upplaga var inget undantag. Och som alltid blir man lika imponerad av resultaten – våra studenter är grymma helt enkelt!