Lisa Billinger, Modette

Efter studier på information- och PR vid Karlstads universitet jobbar nu Lisa Billinger som chefredaktör på en av Sveriges största sajter för unga kvinnor.

”Att plugga på universitet är även ett nätverk i sig”

Hej, Lisa! Kan du berätta lite om dig själv?

Hej! Jag heter Lisa Billinger, är 24 år gammal och kommer från Karlstad. Just nu jobbar jag som chefredaktör på Modette, en av Sveriges största sajter för mode, skönhet och livsstil.

Hur fick du jobbet?

Min resa började år 2016 när jag praktiserade där som redaktör. Efter praktiken blev jag sedan kvar. I somras så sökte de en ny chefredaktör så jag tog chansen och sökte. Jag gick igenom rekryteringsprocessen och fick sedan jobbet.

Hur ser din dag ut?

Den börjar oftast på kontoret eller någon pressfrukost. Jag skriver en hel del artiklar som publiceras på Modette, men just nu ligger mitt fokus på att analysera datainnehållet, till exempel att kolla upp vad som pågår på sociala medier och läsa av gammal statistik för att göra omvärldsanalys. Sist men inte minst är att svara på mejl.

Tycker du att man bör ha relevans utbildning för att sätta sin fot in i mediebranschen?

Enligt mig är det viktigt att ha en relevant utbildning till en viss del. Man får lättare in en fot och man får en bättre förståelse om hur branschen fungerar. Att plugga på universitet är även ett nätverk i sig. En viktig del är även att göra något utöver sina studier.

Hur hinner ni uppdatera Modette så snabbt?

Vi jobbar snabbt och har högt tempo. Oftast är vi inbjudna på pressfrukost eller event där vi får veta händelser i förväg. Då är det bara att skriva och schemalägga inlägg. Det gäller att tänka ett steg framåt. Vi på Modette producerar minst 4 artiklar varje dag.

Finns det något genomfört projekt som du är stolt över?

Jag är stolt över det mesta för att jag tycker att allt har ett syfte, till exempel att det ska gå bra för sajten och Google.

Hur kommer Modette att vara i framtiden?

I framtiden kommer vi satsa på innehåll till sajten men också producera video till Youtube. Vi kommer jobba mycket med varumärke och Google. Twitter är inte ett fokusområden som vi kommer lägga kraft vid att växa på.

Vad är dina bästa tips för att sticka ut i branschen?

Det är viktigt att ha ett cv och personligt brev som ser seriöst och bra ut men de får även sticka ut. Lyfta upp saker som man har gjort innan. Visa att man är arbetsvillig. Anta utmaningar som man inte vågar göra annars. Det är även viktigt att påminna sig själv att inte haka upp sig på titeln eller varumärket och att söka jobb på arbetsplatser där man får göra allt.

Vad tycker du är den hetaste trenden inom sociala medier 2019?

Jag tror att Instagram-TV och stories kommer att bli större. Men ”trenden” på Facebook är att evenemang och grupper kommer gälla där.