MacBook, böcker, anteckningsblock och penna

MKV – Vad är dé?

Snart öppnar ansökningarna till Sveriges alla högskolor och universitet. Kanske är du sugen på att läsa medie – och kommunikationsvetenskap? Här på Karlstads universitet kan du läsa tre olika program inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap (även förkortat MKV).

Programmen som finns är:

• Visuell kommunikation och design
  • Kommunikation och PR
  • Digitala medier och analys
  •

Oavsett vilket av programmen du väljer får du en filosofie kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap, med en spets inom det programmet du väljer. Med en sådan examen kan du hitta på mycket spännande och intressanta saker! Här nedan följer några av de jobb du kan söka efter din examen:

Jobb på en PR-byrå, en kommunikationsbyrå, en mediebyrå, en reklambyrå, en eventbyrå, medieanalysföretag, på marknadsavdelningar, informationsavdelningar (både inom privat och offentlig sektor), marknadsassistent, webbredaktör, projektledare, skribent, journalist, marketing coordinator, copywriter, art director, intern/extern kommunikation på ett företag, jobba med tv, radio, tidning… Puh!

Kort och gott finns det alltså en hel del olika yrkesroller. Idag ställs alla företag inför en allt hårdare konkurrens när det gäller kommunikation, och då krävs det en expert inom området. Men man ska inte sticka under stolen med att det även är hård konkur-rens bland jobben, men engagerar du dig under din studietid och gör det du tycker är roligt kan du komma riktigt långt!

Bred utbildning

Det positiva med MKV är att det är så brett! Du kan jobba inom många olika branscher och testa på massvis av olika yrkesroller i arbetslivet. På Karlstads universi-tet ingår en fri termin, vanligtvis sista året, där du kan göra praktik och få in en fot på en arbetsplats. Gör du bra ifrån dig finns det chans till en anställning efter din examen! Väljer du istället att åka utomlands och plugga på ett utländskt universitet på din fria termin, kan du läsa kurser och fördjupa dig inom ett speciellt område.

Kort och gott är MKV ett otroligt roligt och lärorikt program att läsa, och speciellt här i Karlstad där vi har en mysig och inspirerande atmosfär med väldigt engagerade lärare! Teori i undervisningen blandas med praktiska moment som är mycket lärorika och det finns alltid plats för kreativitet och för skratt. Här händer det alltid något!