Sara S Johansson, Sveriges Radio
Foto: Örjan Bengtzing

Sara Johansson, Sveriges Radio

Har du suttit i bilen och lyssnat på Sveriges Radio P4 Värmland? Då har du med största sannolikhet hört Sara Johansson, tjejen från Munkfors som gjorde en tvärvändning från kassan i bokhandeln till micken i radiostudion.

Sara Johansson,  36 år, är nog en av de mest välkända radiorösterna på Sveriges Radio P4 Värmland. Vägen från Munkfors till studion i Karlstad har inte varit självklar och på vägen har hon passerat en hel del yrkeskategorier. Genom åren har hon bl.a. hunnit med anställningar på både en kyrkogård, café och i en bokhandel. År 2004 var hon nyutexaminerad kulturvetare med en kandidatexamen i engelska från Karlstad universitet. Men hur hamnade Sara i studion?
– Det var en ren slump att jag hamnade på radio. Jag var faktiskt här som gäst första gången.

Kärlek vid första ögonkastet

Det var när Sara jobbade i en bokhandel som hon blev tillfrågad att vara med i radion och ge boktips.
– Jag jobbade i bokhandel och en producent från radion ringde och sökte någon som kunde komma till studion och ge boktips. Ingen annan ville så det blev jag som tog mig an den uppgiften. Jag hade ingen erfarenhet av något liknande innan och var otroligt nervös. Men, efteråt insåg jag att det var det roligaste jag någonsin gjort.

Inslaget blev lyckat och Sara blev erbjuden att komma tillbaka flertalet gånger efteråt. Så småningom var Sara på radion och presenterade boktips en gång i veckan, vilket rullade på i ett par år.
– Det blev ett gott gensvar hos publiken och jag kände mer och mer att jag verkligen ville göra mer radio.

Efter ett par år blev Sara tillfrågad om hon ville vara sidekick till Förmiddagsprogrammets programledare, vilket hon tackade ja till. I år är det tio år sedan Sara var med i radio för första gången, och trots att Sara från början inte visste att hon ville jobba med radio, har hon idag en multijournalistutbildning från Molkoms folkhögskola med sig i ryggsäcken. Vid debuten i radiostudion var det kärlek vid första ögonkastet och Sara har sedan dess aldrig velat jobba med någonting annat.

Ser fram emot sin lilla bebis

Sara jobbar inte bara som programledare i radion utan gör även andra arbetsuppgifter på redaktionen.

– Jag jobbar som allt på redaktionen: programledare, nyhetsredaktör, livereporter och programproducent.
De varierande arbetsuppgifterna gör ingen vecka den andra lik och dagarna formas utifrån vilken roll hon har just för dagen. Generellt gillar hon att jobba med deras stora satsningar där de är ute i länet och möter publiken. I dagsläget har Sara börjat planera för kommande upplagan av Sveriges Radios musiktävling P4 Nästa, men redan i februari kommer du kunna höra henne i Rallyradion.  Hon ser också fram emot sin lilla bebis Sommarluffen, en programserie som P4 Värmland har haft i över 30 år, och som hon i år sänder för sjunde gången.
– Då åker vi runt i länet och sänder live från olika ställen varje dag under ett par veckor.
Sara trycker däremot på att hon inte jobbar ensam och att allt som produceras på redaktionen är ett resultat av teamwork.

Människors inställning till journalister har förändrats

Ska Sara försöka spå in i branschens framtid ser hon redan nu att det verkligen är en bransch i förändring som möter helt andra utmaningar än för bara några år sedan.
– Människors inställning till journalister har förändrats och det är också en del av utmaningen.
Att vara medveten om detta som medie- och kommunikationsvetare redan nu kanske är ett av alla de knep för att lyckas efter sin utbildning, men framförallt tycker Sara att man ska veta vad man vill och sedan satsa helhjärtat på det.

Som avslut delar Sara även med sig av sina tre bästa studenttips, som man som student med vishet bör ta till sig från en erfaren radioräv.

1. Häng med i nyhetsflödet på alla plattformar och håll dig uppdaterad.
  2. Dra nytta av dina specialintressen. Nörda ner dig i saker som du gillar. Specialkunskap kan göra dig unik på en arbetsplats.
  3. Sist och viktigast: PRAKTIKEN. Hitta en bra praktik och få in en fot. Jobba hårt och få bra referenser. Gör dig oumbärlig. Var intresserad och öppen för att lära dig saker. Det förbättrar dina chanser att få jobb efter din utbildning.