Susanne Dalskog startade sin karriär inom kommunikationsbranschen på Saab och blev sedan kvar där i 18 år. Under sin tid på Saab bodde och jobbade hon bl.a. i Thailand som kommunikationschef för Saab Asia Pacific. Sedan september 2018 jobbar hon på Väderstad, ett familjeföretag som tillverkar maskiner för jordförbättring och sådd, där hon har ansvar för den interna och externa kommunikationen.
Hur har din karriär sett innan du fick jobbet du har nu?
Jag tog examen från MKV i Jönköping 1999. Min praktik gjorde jag på Saab i Linköping och efter examen fick jag direkt jobb på Saab som kommunikatör. Under mina 18 år på Saab var jag föräldraledig tre gånger och varje gång jag kom tillbaka tog jag steg i min karriär som innebar större professionella utmaningar. 2004 när jag kom tillbaka efter min andra föräldraledighet klev jag på mitt första chefsjobb för Saab Aerostructures. Efter det blev jag kommunikationschef för Aeronautics, Saabs flygverksamhet i Linköping med ca 5000 anställda. 2011 fick jag möjligheten att ta med mig hela familjen och flytta till New Delhi i Indien för att bli kommunikationschef för Saabs verksamhet i Indien. En fantastiskt utvecklande resa både på det privata och professionella planet. Två år senare flyttade vi vidare till Bangkok, Thailand där jag blev kommunikationschef för Saab Asia Pacific med verksamhet i sju olika länder i regionen så jag hade hela Ostasien som arbetsfält. Innan jag bytte tjänst till kommunikationschef på Väderstad Group var jag biträdande kommunikationsdirektör på Saab, med ca 80 kommunikatörer i organisationen.
Hur kommer det sig att du valde att byta till Väderstad?
Jag hade ett mycket bra jobb när jag fick förfrågan om att komma till Väderstad. Efter en hel del övervägande kände jag att det efter 18 år var dags att lämna försvarsindustrin och istället kliva in i den mer jordnära jordbruksvärlden. Jordbruk är en spännande konstart – en blandning av gammalt och nytt. Det gamla talesättet säger ju att som man sår får man skörda och på Väderstad gör vi vårt allra bästa för att förse våra kunder med toppmodern teknik jordbrukskoncept så att de kan få så bra skördar som möjligt. Och det behövs, med tanke på den takt jordens befolkning växer!
Hur ser en typisk dag på jobbet ut för dig?
Jag har inte så många typiska dagar, dels för att jag fortfarande är i uppstartsfas i min tjänst, men också för att jag har förmånen att vara delaktig i många olika projekt. Jag har flera gånger under mitt yrkesliv fått möjligheten att ”bygga upp” kommunikationsverksamheter, och det tycker jag är superroligt! Nu håller jag bland annat på med att lägga grunden för kommunikationsverksamheten på Väderstad. Det innebär att bygga upp stabila processer, jobba med kommunikationspolicy, och se över vilka plattformar och verktyg vi behöver ha för att nå hela den globala organisationen etc. Jag är också delaktig i att driva vårt Employer Branding arbete och vår ledarskapsutveckling.
Jobbar du mycket ensam eller mest i team?
Jag jobbar nästan bara i tvärfunktionella team. Jag är del av den globala koncernledningen och förväntas där bidra med yrkeskunnande, men också med nya infallsvinklar. Mitt jobb är att supporta både huvudprocesser och stödjande processer i olika typer av kommunikationsfrågor. De jag arbetar allra närmast är Marketing & Sales, HR och IT – men självklart med andra delar av företaget också.
Finns det något projekt du har varit med i som du är extra stolt över?
Vi jobbar just nu med global utrullning av vår värdegrund, The Väderstad Way. Det är ett riktigt roligt jobb och jag har goda erfarenheter från min förra arbetsgivare där jag gjorde ett liknande jobb med en ledarboost och medarbetarboost. Att delta i arbetet med att få med sig medarbetarna på resan mot visionen är i min värld något av det viktigaste man kan arbeta med.
Hur tror du att kommunikatörsyrket kommer att förändras inom den närmaste framtiden? Tror du konkurrensen kommer bli tuffare eller tror du snarare att fler kommunikatörer kommer behövas?
Vi är mitt uppe i ett paradigmskifte. Digitalisering och automatisering påverkar i princip allt jag jobbar med. Som traditionell kommunikatör utexaminerad på 90-talet kan detta såklart te sig något skrämmande. När jag slutade skolan var det viktigt att kunna skriva bra. Nu är det rörligt, kort och snabbt som gäller och då behövs fler specialister. Idag, när faktiskt alla med en mobil sprider ord och bild, kan det vara svårt att hävda sitt värde som kommunikatör – konkurrensen är tuffare. Men jag ser ett ökat behov av professionella kommunikatörer med god strategisk grund. För ökade möjligheter att sprida budskap betyder mer brus och då blir det än mer viktigt att lyckas med konstycket att sticka ut.
Vad är ditt bästa tips för att som nyexaminerad student sticka ut och få ett bra jobb inom branschen?
Välj en arbetsgivare som står för något du tror på. Själv klev jag in i försvarsindustrin för att det fanns ett jobb där just då. Jag gjorde inte ett övervägt och medvetet val men hade turen at det blev väldigt bra ändå. När jag 18 år senare bytte jobb var det helt annorlunda och jag valde jobbet utifrån att jag ville bidra till att världens lantbrukare kan förse jordens befolkning med mat. Var också beredd att bredda dig. Själv har jag haft förmånen att jobba några år inom HR med ledarutveckling och Employer Branding och de erfarenheterna har definitivt förbättrat mig som kommunikatör. En karriär handlar inte alltid om att klättra uppför en stege, utan se ditt arbetsliv som ett spindelnät som du rör dig i. Vi kommunikatörer har en tendens att bli den där spindeln som håller ihop det mesta och det är det som är charmen med professionen.
Har ditt jobb som kommunikatör gett dig chansen till några speciella upplevelser?
Mitt jobb som kommunikatör har inneburit fantastiska upplevelser. Jag har bland annat fått förmånen att flyga baksits i världens bästa stridsflygplan, JAS 39 Gripen, jag har varit bredvid Richard Branson vid utrullningen av världens största flygplan Airbus A380, jag har bott i samma lyxtält som Brad Pitt och Angelina Jolie på en ö utanför Bali, jag har varit ombord på en av startbåtarna vid Volvo Ocean Race, jag har åkt snöskoter och sjungit nationalsången i midnattssol vid Riksgränsen tillsammans med brasilianska journalister som aldrig sett snö, jag har varit ombord på en ubåt, jag har bott på hotellet i Beverly Hills där Pretty Woman spelades in och jag har varit på möte med ministrar i regeringsbyggnaden i Canberra för att nämna några höjdpunkter i yrkeslivet.