Foto: Meetio

Mastern tog henne till Meetio

År 2012 tog hon kandidatexamen från Karlstads universitet. Sju år senare har hon hunnit med att både ta en masterexamen vid Lunds universitet samt att vara med att bredda  synligheten på internet för två företag. Idag jobbar Felicia i ett litet, men starkt, marknadsteam på ett företag i Malmö som växer så att det knakar.

Felicia Berglund, 30 år, jobbar idag som Digital Marketing Manager på mjukvarubolaget Meetio i skånestaden Malmö. År 2012 tog Felicia kandidatexamen från Information- och PR-programmet, nuvarande Kommunikation- och PR-programmet, vid Karlstads universitet. Under tiden hon pluggade jobbade hon extra med olika administrativa tjänster på DHL. Att Felicia skulle jobba med det hon gör idag var inte självklart från början och under studietiden var hon mer inställd på att jobba i en klassisk kommunikatörsroll med en inrikting på intern kommunikation.
– När jag sedan började jobba och fick testa på olika arbetsuppgifter, så fastnade jag för den digitala biten – framförallt för att jag drivs av att kunna se resultat i siffror, svart på vitt.

Från Malmö till Portland
Efter studietiden i Karlstad gick flyttlasset ner till Helsingborg för en tvåårig masterutbildning i strategisk kommunikation vid Lunds universitet.
– De två åren gick snabbt och när jag var färdig, så kände jag att jag ville stanna kvar i Skåne och Öresundsregionen.
Felicia fick en anställning som marknads- och säljkoordinator på ett familjeföretag i Helsingborg.
– Det var en ganska bred tjänst, vilket var perfekt som nyexad för att få prova olika saker och se vad man tycker är roligt.
Efter två och ett halvt år kände Felicia vad hon ville utvecklas inom och jobba mer med. Dessutom hade hon blivit mätt på Helsingborg och ville söka sig vidare till Malmö. Under våren 2017 fick hon anställning på sin nuvarande arbetsplats, som då var ett litet företag med nio stycken anställda och ett kontor med tre små rum på en startup-inkubator. Idag är har de vuxit sig betydligt större.
– Idag är vi 21 personer med kontor i Malmö, Stockholm och Portland, USA – och vi fortsätter att växa. Så det är väldigt kul att ha varit med från startup- till scaleup-fasen och samtidigt så känns det som att resan bara har börjat.

MMMMM-möten
På Meetio är Felicias huvudsakliga arbetsuppgifter att ansvara för företagets digitala närvaro med mycket fokus på SEM, SEO och content, men också deras hemsida generellt.
– Sedan jobbar jag också ganska mycket med våra inbound-flöden och hur vi hanterar leads som genereras via hemsidan.
Tillsammans med sin kollega Fredrik utgör Felicia ett litet men ett starkt marknadsteam. Varje måndag startar de dagen med ett MMMMM-möte, Magical Monday Morning Marketing Meeting, där de går igenom vad som kommer hända i veckan och vad de behöver fokusera på. Veckan avslutas med ett uppföljningsmöte där de följer upp sina KPI:er och ser vad de kan förbättra samt jobba mer med.
– Förutom arbetsuppgifterna i sig så skulle jag säga att en vanlig arbetsvecka också innebär mycket umgänge med, förmodligen världens bästa, kollegor!

Från osynlighet till toppositioner på GoogleUnder våren kommer Felicia och hennes kollegor lansera en ny hemsida för företaget, som både är ett stort och spännande projekt och som kommer bli ett rejält ansiktslyft.
– Sedan har vi massa spännande planer för USA-marknaden och vår expansion där. Vi växer så det knakar, så det är mycket roligt som händer!
Genom Felicias hårda arbete har företaget utökat sin digitala närvaro och på så vis har Felicia dragit att strå till stacken för den lyckade expansionen. På det familjeföretaget i Helsingborg som Felicia jobbade på innan bar hennes arbete också frukt där hennes SEO-arbete tog företaget från i princip osynlighet på Google till flera toppositioner på relevanta sökord.

Det går inte att vara bäst på allt
Skulle Felicia plocka ut sina främsta styrkor som Digital Marketing Manager skulle det vara hennes känsla för ordning och struktur samt at hon kan vara ganska kritisk och bra på att ifrågasätta varför man gör vissa saker.
– Att göra något bara ”för att man alltid gjort så” förstår jag inte. För mig är det viktigt att det man gör har ett syfte och ger resultat – och ger det inget, får man helt enkelt testa en annan idé eller metod.
Att våga både ifrågasätta och att testa nya saker tror Felicia är en egenskap man behöver för att lyckas i i medie- och kommunikationsbranschen. Felicia tror också att det är viktigt att hitta sin grej och inte stressa över sådant man inte kan.
– Det finns hur många områden som helst inom medie- och kommunikationsbranschen och det går inte att vara bäst på allt. Hitta det du är bra på och tycker är kul och utveckla de sidorna. Det du är mindre bra på, finns det alltid någon annan som är duktig på och som man kan ta hjälp av.

Den roligaste perioden i livet
Felicias tid som student säger hon själv var på många sätt den roligaste perioden i hennes liv.
– Sammanhållningen inom mkv-programmen var väldigt bra och vi har många roliga minnen tillsammans. Dessutom var det under studietiden som jag lärde känna mina två bästa vänner!
Vad kan då Felicia ge för tips och råd till dig som är MKV-student? Ta en titt här nedanför så får du svaret!

• Jobba extra eller praktisera. Om jag hade varit arbetsgivare och det stod mellan två likvärdiga kandidater, men den ena hade jobbat extra, så hade jag förmodligen anställt den personen.
  • Var öppen och nyfiken – det är svårt att veta innan man börjat jobba vad som faktiskt kommer vara roligt, så försök få en bredd. Nischa dig kan du göra senare.
  • Ha kul! Ta vara på den sociala biten som följer med universitetsstudier, den kommer inte igen.