HOSS Agency beskriver sig själva som en unik PR & Produktions-agentur som erbjuder skräddarsydda tjänster till individer och företag som vill stärka sina varumärken. De är kanske allra mest kända för sina omtalade och spektakulära events som de har arrangerat tillsammans med bl.a. Warner Music, Puma och Ideal of Sweden. Byrån hette tidigare HOSS Sthlm och grundades av systrarna Roshi och Sharareh Hoss 2016. Under det föregående året valde de dock, efter ett stort ökat intresse, att expandera och gå in i PR-branschen. Antalet anställda fördubblades och i samma veva byttes namnet ut till HOSS Agency. Idag består byrån utav sex kvinnor med olika bakgrunder som tillsammans lyckats hjälpa olika varumärken att stå ut i mängden. Byråns framgångar fortsätter och de startade 2019 med att signa fem nya PR-kunder. Bland dessa finns Kopparbergs bryggeri, Won Hundred och Buffalo.
Showit Kidane har varit PR-chef på HOSS Agency sedan hösten 2018 och har tidigare jobbat som operativ projektledare på Pretto PR.
Hur fungerar det när ni gör en kampanj för ett företag? Hur tar ni er från start till mål?
Vi har vi för det mesta haft lyxen att företag kontaktar oss med ett visat intresse. Ofta är dom nyfikna på oss och vill höra vad vi kan erbjuda för tjänster.
I stora drag skulle man kunna säga att en process går till på följande sätt:
- Ett första förutsättningslöst möte
- Vi grottar ner oss i varumärket
- Vi skickar en debreif
- Vi på HOSS Agency som team avsätter tid där vi breifar, diskuterar och brainstormar tillsammans
- En av våra anställda antecknar under mötet och utifrån det tar vi fram en pitch
- Vinner vi pitchen börjar sedan det ”riktiga förarbetet”
- Vi utför kampanjen eller eventet
- Vi följer upp
Steg 4 värdesätter vi otroligt mycket. Här maxar vi verkligen och vi har inget tak utan försöker bara vara så kreativa som möjligt för att komma på de bästa strategierna och idéerna.
Oftast är projekten utdragna under en lång period och hela den här processen kan många gånger ta upp till 3–4 månader innan man signar avtal. Ibland är det dock andra situationer som kräver snabbt arbete där allting ska vara klart och sätta igång produktion inom loppet på en vecka. Det gäller att vara anpassningsbar.
Har ni något projekt ni gjort som ni är extra stolta över?
Ärligt talat så är vi stolta över de flesta projekten vi genomfört. Systrarna Hoss som är grundarna av HOSS Agency kom in i branschen utan erfarenhet när de startade företaget och ändå har det gått så fantastiskt bra och fort framåt. De vågade sticka ut och göra det lilla extra och de allra flesta eventen har fått väldigt stor medial spridning. Systrarna gick in med en vision om att skapa event där fokus faktiskt ligger i att lyfta varumärket på ett spännande och nytt sätt och att man lämnar eventet med en frisk känsla. Och det har dom uppenbarligen lyckats med.
Något vi dock är lite extra stolta över är såklart alla tre projekt vi genomförde parallellt (med bara tre HOSS-konsulter), i samband med Way Out West 2018.
- Way Out Warner som vi arrangerade tillsammans med Warner Music. Syftet var att se till att Way Out Warner återigen blev en it-fest under festivalen. Tillsammans skapade HOSS Agency en extraordinär dagsfest i 70-talsanda för över 700 profiler och några av Sveriges största artister och happenings.
- PUMA Goes West där vårt uppdrag var att ge Puma synlighet som ett modeinriktat varumärke i förhållande till Way Out West. Vi bjöd in 12 relevanta influencers som fick spendera en festivalhelg tillsammans med PUMA.
- MTR x WOW, en satsning som vi gjorde tillsammans med MTR där vi ville lyfta MTR som det självklara färdmedlet. Vi bjöd in 50 utvalda profiler till en exklusiv resa där vi omvandlade en hel vagn till en bohemisk partyvagn.
Hur ser ni på företagets framtid? Vart hoppas ni att ni befinner er om 5 år?
PR-branschen är väldigt levande och nutida vilket gör att en sån här fråga lätt kan få ett luddigt svar. Man kan inte vara helt säker på hur branschen kommer se ut om 5 år och man kan inte heller vara säker på vilka plattformar man kommer att använda sig utav.
Branschen förändras så fort och det är lite det som är charmen med det hela. Vårt framtida tänk är dock att vi självklart ska expandera och öppna utanför Sveriges gränser.
Hur ser du på branschens framtid? Vilka utmaningar tror du att branschen står inför?
Jag är inte den som sitter och försöker förutspå framtiden konstant, däremot så är det väldigt intressant och viktigt med omvärldsbevakning och vara påläst om olika teorier gällande branschens framtid. Jag tror att nyckeln handlar om att vara öppen och nyfiken. Att kunna vara anpassningsbar.
Jag är lite skeptisk men nyfiken över hur just influencers i form av t.ex. bloggare och micro-influencers kommer se ut i framtiden. Har vi nått toppen? Vad är det nästa?
Problemet med just influencer-hypen är att många samarbeten lätt blir meningslösa då det inte finns någon trovärdighet och att man blivit så matad och nu börjar bli lite avtrubbat. T.ex. så har antalet gånger en person behöver exponeras för ett varumärke för att hjärnan ens ska registrera ökat markant de senaste åren enligt undersökningar.
I takt med att
algoritmerna bli allt smartare och att det därmed blir allt tuffare att nå fram
genom bruset tror jag att det absolut viktigaste,
och därmed en utmaning, kommer ligga i hur man löser kundens marknadsföring och
kommunikationssvårigheter, oavsett kanal eller verktyg.
Branschen går väldigt fort framåt och är man för insnöad i det gamla så kommer man inte överleva.
Som byrå handlar det ju främst om att vara de som kan förstå att man alltid måste ligga i framkant och snappa upp betanden och våga erbjuda sina kunder en lösning som kanske inte alltid är 100 % vattentät, dvs våga vara först. Självklart hoppas jag på att vi alltid ska vara de som ligger i framkant på den fronten.
Vad är ditt bästa tips för en nyexaminerad student som vill lyckas ta sig in i branschen?
Mitt absolut största, viktigaste och bästa tips är att söka sig till en chef, person eller mentor som du inspireras utav. Låt dig ledas av någon du kan se upp till, våga jobba utan lön om det behövs. Det finns många chefer därute som faktiskt inte värderar dig och då kan det bli väldigt svårt att lyckas. Jag tror på att ha en inställning att ”ingen är skylig mig något bara för att jag har studerat” och istället uppskatta potentiella dörrar som kan öppnas upp.
Du måste vara villig, eller i alla fall öppen, att börja från botten. Det kommer innebära att du kanske kommer behöva springa ärenden och packa påsar vilket kanske inte är det man tänkt sig när man utbildat sig. Det gäller att kunna se möjligheter med att leverera en kartong till ett annat företag eller assistera någon man ser upp till – man vet aldrig vem man stöter på. Om man har en tråkig inställning till vissa uppgifter blir det betydligt mycket svårare att se de möjligheterna man hamnar i.
Jag tror också det kan vara bra att testa på så många olika arbetsuppgifter som möjligt redan under studietiden för att kunna bena ut vad det är man faktiskt vill jobba med. Alla tycker t.ex. inte att det är jättekul att planera events när de väl har testat på det, utan kanske ska jobba med något annat inom branschen och det är svårt att veta innan man har testat på det.
Alla har inte riktigt förstått att arbetsmoralen spelar en stor roll i den här branschen och därför är praktikplatser och ett bra kontaktnät jätteviktigt. Man får inte ha allt för höga förväntningar när man kommer in i branschen som nyexaminerad. Ha mål men glöm inte alla viktiga steg som kommer kunna få dig att nå dit.