Foto: Elin Nylund

Hennes väg in i mediebranschen: Elin Nylund

Den tidigare projektledaren och redigeraren för influencern Margaux Dietz – Elin Nylund, driver nu sitt eget företag, Elin Nylund Consulting. Hon arbetar även deltid som profile manager på United Screens. I dagens intervju kommer vi bland annat få inblick i hennes fartfyllda vardag. 

Hur kommer det sig att du börjar intressera dig för mediebraschen?
Efter ett tag med studier i Linköping kände jag att jag ville jobba med något kreativt. Det började med att jag kollade mycket på Youtube och lyssnade på poddar. Jag inskaffade mig en kamera och började fota och filma en hel del. Jag har även sökt jobb på bloggportalen Devote som redaktör, men tyvärr så fick jag inte jobbet. Jag fortsatte att driva min egen blogg. En dag så sökte Devote en praktikant. Jag sökte det och fick jobbet. Det var då jag lärde känna Margaux och där började allt hända.

Hur ser din vanliga arbetsdag ut?
Ingen dag är den andra lik! Man kan säga att jag har två olika jobb eftersom jag jobbar både som anställd på United Screens och med mitt eget bolag. Men en vanlig dag kan innehålla allt ifrån möten med profiler till att jag är ute och filmar innehåll för olika företags sociala medier. Det kan också innebära att jag är med och planerar ett event för våra kreatörer, eller att jag reser iväg för att hålla en föreläsning om hur man lyckas med sina sociala medier. Det är en blandning mellan att jobba strategiskt och att skapa innehåll, men alltid med sociala medier i fokus. 

Du har vunnit årets influencerkommunikatör 2018 i Guldtrumpeten, stort grattis! Var hittar du dina inspirationer? 
Jag själv är en riktig Youtube-nörd och tittar ofta på utländska kreatörer för att få inspiration. Två av mina favoritkanaler på Youtube just nu är Peter McKinnon och Parker Walbeck. En person som inspirerade mig mycket när jag började redigera Youtubevideos var Therese Lindgren. Jag har alltid älskat hennes redigering. Så enkel men ändå så bra. Hon är ett äkta proffs!

Vilka egenskaper tror du man behöver ha för att lyckas inom mediebranschen? 
Det viktigaste är nog att man är nyfiken och öppen för att hela tiden lära sig nytt! Mediebranschen är i konstant förändring, och saker som fungerade för två år sedan är inte alls intressanta om de skulle postas idag. 

Det finns många debatter kring hur sociala medier tar allt större plats i vår vardag, är det något som du själv reflekterar över? 
Ja verkligen! Jag jobbar ju på United Screens, och vi ser väldigt tydligt att tittandet på Youtube har gått om alla de stora svenska TV-kanalerna. Samma sak med Instagram. En vanlig svensk använder sociala medier 3-4h/dag i snitt! Våra vanor har verkligen förändrats i och med att sociala medier tar mer plats. På gott och ont såklart. 

Hur du något kommande projekt som du ser fram emot? 
Just nu ligger fokus på att bygga upp en stabilitet kring verksamheten i mitt eget bolag. Det är många nya projekt på ingång, men ett av projekten jag ser mest fram emot just nu är att jag ska vara med och filma Margaux bröllop i april. Jag håller även på att utveckla ett Youtube-strategi för ett startup-företag som heter Peppy pals, och det är ett projekt jag verkligen brinner för. Projektet kommer sträcka sig över hela året.