Foto: MKV-student

Poddtips för dig som är eller vill bli en MKV-nörd

Är du en äkta MKV-nörd eller vill du sätta dig in mer i branschen? Älskar du att lyssna på poddar? I så fall får du inte missa det här! Vi i MKV-redaktionen har tillsammans samlat alla våra favoritpoddar som beror Media- & kommunikationsvetenskap på ett eller annat sätt och här nedanför hittar du dem allihopa. Hoppas du hittar lite ny inspiration!

Alla poddar går att hitta på Podcaster och många utav dem även på Acast & Spotify.

VÄRVET. Kristoffer Triumf med en intressant gäst, så enkelt är det! För det första är Kristoffer extremt skicklig på att intervjua så att lyssna bara för att få inspiration på den fronten är anledning nog. För det andra så är många av de intressanta gästerna i avsnitten väldigt relevanta inom branscherna.

Sveriges Kommunikatörers Podd. Sveriges kommunikatörer intervjuar spännande personer inom kommunikation. I serien ”Mina Misstag” berättar de om tillfällen då det inte gick som planerat.

Just denna podden har en rätt ologisk frekvens på avsnitten, men då och då dyker det upp en ny spännande intervju att ta del av. Bläddrar du tillbaks bland avsnitten kan du dessutom hitta riktiga gobitar att lyssna på!

Digital Marknadsföring. Tony Hammarlund tar med dig på en resa som digital marknadsförare. Han intervjuar branschexperter och ledare inom digital marknadsföring för att lära sig nya ämnen och ge inblick i vad som krävs för att bli en digital marknadsförare i världsklass. Du kommer få höra intressanta intervjuer om allt från sökmotoroptimering, sociala medier och content marketing till copywriting, branding och design samt mängder med andra intressanta ämnen. Målet är att du ska kunna med och implementera något från varje avsnitt. Podcasten är ett måste för dig som vill utvecklas och hålla dig uppdaterad inom digital marknadsföring.

Passion för kommunikation. Här kan du lyssna på Cisions podd som handlar om kommunikation. I varje avsnitt bjuds en gäst in för att diskutera ett speciellt område. Vi berör allt från sociala medier till e-comerce, PR och vart man ska driva sin trafik.

Kommunikationspodden. Max Lannergård intervjuar Sveriges viktigaste människor i kommunikationsvärlden just nu. Den här podden har en lång historik och därför kan du lätt spendera en hel eftermiddag åt att lyssna på de intervjuer du tycker verkar mest intressanta.

Brita Zackari och Parisa Amiri. I den här podden tar Brita och Parisa ett tag om veckan som gått. Populärkulturella frågor står i fokus men det blir även inslag av politik, nyheter och andra viktigheter i livet.

Den här podden är perfekt för dig som vill lära dig lite om mycket. Brita och Parisa är båda två extremt duktiga och smarta vilket gör att de förklarar händelser så att alla förstår. De är också väldigt roliga!

Mediepodden. Mediepodden handlarom den komplexa digitala förändring som hela samhället står inför. Mediepodden fokuserar på förändringen i traditionella, digitala och sociala medier. Och vi gör detta utan att vara rädda för konflikter. Mediepodden drivs av Emanuel Karlsten och Olle Lidbom.

Även denna podd har många avsnitt på hyllan så trots att de just nu verkar ha tagit en liten paus så finns det gott om nu information att suga åt sig genom de avsnitt som redan finns!

Alex & Sigges podcast. Jag vet inte om jag måste presentera den här podden faktiskt? Men frågan kanske snarare ligger i vad Alex & Sigge har med MKV att göra? De är ju båda två extremt duktiga trendspanare, de snappar upp saker som händer i världen och diskuterar dem i korta sekvenser under varje avsnitt. Kort och gott så är även detta en podd, likt Brita & Parisas, som du bör lyssna på om du vill lära dig lite om mycket. Allmänbildning är en viktig del inom branschen!

Resumé Insikt. Allt kommunicerar! Eller? Här pratar vi om reklam och kommunikation. Högt och lågt, analyserande och diskuterande. Och så har vi kul också. Podden leds av Resumés journalister Yasmine Winberg & Julia Lundin som varje avsnitt får sällskap av en spännande gäst.

Har du tips på andra poddar som berör MKV på ett eller annat sätt? Kommentera gärna så vi kan ta del av dem också!

One thought on “Poddtips för dig som är eller vill bli en MKV-nörd

1. Måste tipsa om Lära från Lärda, podd av Fredrik Hillerborg. Definitivt snabbaste sättet att ”läsa” och ta del av ny litteratur inom kommunikation ?

Comments are closed.