Bild: Charlotte Ekberg

Mediepraktik: Charlotte Ekberg

Jag går tredje året på programmet kommunikation och PR och gör just nu min praktik på kommunikationsavdelningen på Uddeholm. Min roll på praktikplatsen kan liknas vid yrkesrollen kommunikatör. Mitt dagliga arbete handlar om allt från kommunikation i text såsom redaktionellt skrivande för vårt magasin, lättillgängliga webbtexter eller inlägg på sociala medier, till grafisk design och layout, varumärkesutveckling och projektledning av event. Mångsidigt och superskoj! Häng med på en tjuvkik i min praktik-dagbok och läs om vad jag pysslar med om dagarna!

Namn: Charlotte Ekberg
Ålder: 24 år
Hemort: Valdemarsvik
Pluggar: Kommunikation och PR på Karlstads universitet Praktikplats: Uddeholm

Måndag:

Måndagar är datorslickardagar. Det ligger oftast många mail i inkorgen som behöver svaras på. Idag fick jag sista korr på en broschyr och färdigställde den samt förberedde lite innehåll till sociala medier och skapade en himla massa tryckmaterial för Uddeholms Öppet Hus som ska hållas på lördag. På min praktik gör jag mycket grafiskt, så ett tips till er studenter som inte har så mycket grafisk produktion i er kursplan: öva på egen hand! Jag är i stort sett självlärd.

Mitt skrivbord under praktiken

Tisdag:

Idag blev det snabba ryck när jag öppnade mailkorgen. Jag hade fått en sista-minuten-beställning på ett tryckmaterial till Öppet Hus. Man är ju inte mer än en liten ödmjuk praktikant som alltid klappar medhårs, så med hjärtat i halsgropen utformade jag det grafiska materialet och lade en sen beställning hos tryckeriet.

Onsdag:

Denna dag var mötesfylld. Först ett projektmöte inför sommarens kommande events som jag koordinerar, sedan ett avstämningsmöte med min chef, följt av två möten med projektgruppen inför lördagens Öppet Hus. Mellan mötena svarade jag på mail, uppdaterade Uddeholms sociala medier och fikade och snick-snackade med kontorsfolket.

Torsdag:

Idag stannade jag hemma och pluggade (!). Yes, du läste rätt. Vår praktikperiod innehåller utöver praktiken också kurslitteratur och inlämningsuppgifter! Detta hade jag ingen aning om förrän praktikkursen väl drog igång. Nåja. Inlämning nästa vecka och en knappt påbörjad uppsats gjorde att jag var tvungen att prioritera plugget före praktiken denna torsdag.

Min pluggplats under dagen

Fredag:

Mycket av denna dag bestod av förberedelser inför lördagens Öppet Hus. Bära grejer, ställa i ordning montrar och se till så att allt rullade på. En slags koordinator-roll fick jag ta på mig idag.

Lördag:

Idag gick Öppet Hus av stapeln. Min uppgift under dagen var att uppdatera Uddeholms sociala medier med inlägg, stories och livesändningar, samt samla ihop material i form av intervjuer till ett reportage för Uddeholms interna magasin.

Så, det var en vanlig arbetsvecka som kommunikatörspraktikant. Hoppas att läsningen har varit intressant och att en del av er har fått upp ögonen för att jobba med kommunikation in-house. Jag rekommenderar det verkligen, på grund av variationen i uppgifter och utmaningarna, men också möjligheterna, som följer med att arbeta i en stor organisation.

Mina 3 bästa praktiktips:

1. Var inte rädd för att söka dig till ett ställe där du kommer få prova på nya saker: praktiktiden är till för att utvecklas!
  2. Lägg inte alltför stor vikt vid att välja en praktikplats som sysslar med en produkt eller tjänst som du brinner för. Det viktigaste är dina praktiska uppgifter på praktiken; att det är saker som du kommer lära dig och växa av.
  3. Glöm inte bort den mänskliga kontakten med dina kollegor! Det är lätt att bli mailskadad i denna bransch. Glöm inte bort att det går att prata med folk också.