foto av Patrik Beskow.

Greenwashing- Intervju med personen bakom kontot greenwashingsverige

Något som under en tid tillbaka dykt upp som begrepp i olika sammanhang är ordet greenwashing. Jag hör det i poddar, under min universitetsutbildning och det dyker upp i mitt sociala flöde. Miljö och klimatfrågan har alltid funnits nära hjärtat och något jag uppmärksammar och bryr mig extra om, därför var det extra kul när jag fick kontakt med personen bakom Instagramkontot Greenwashingsverige för en intervju. 

Först vill jag förklara vad Greenwashing är: 

Greenwashing är att framställa något, en vara eller tjänst som verkar bättre för miljön än det egentligen är. Det är endast tillåtet att beskriva varor som miljövänliga om de har neutral eller positiv inverkan på miljön.  Det kan också vara att leda mottagarens uppmärksamhet från något dåligt i företaget till något som ser ut att vara bra för miljön, då detta kan vilseleda konsumenter. Greenwashing förkommer ofta i reklam och i marknadsföringssyften (Jordensvanner.se).

Intervju med Yrsa Lindberg 
Kan du berätta om dig själv, vem är du och vad har du för bakgrund? 

– Jag heter Yrsa Lindberg, 31 år bor i stockholm och är utbildad humanekolog, sen har jag också läst en master i hållbar samhällsutveckling på Hawaii. Jag kom tillbaka till Sverige 2014 och hade lite svårt att veta vad jag skulle jobba med, det fanns inte så många jobb inom hållbarhetsutveckling ute då, speciellt inte juniora. Jag hade en  praktik på myrorna där jag skrev deras första hållbarhetsrapport. Sedan arbetade jag på tankesmedjan forest där företag, politik och forskning möts för att diskutera olika frågor. Jag var väldigt sökande och hade mycket olika idéer. För 4 år sedan fick jag jobb på Prime som är en PR och kommunikationsbyrå som är en del av ett globalt nätverk och jobbar med allt möjligt från reklam till PR, kriskommunikation och analysföretag. Först jobbade jag som projektledare och sen som Copywriter och kreatör för att ta fram kampanjer åt företag med fokus på hållbarhet. Sedan i somras började jag frilansa och har bland annat jobbat mycket tillsammans med företaget Svanen. 

Varför startade du Greenwashingkontot, och vad är din vision med kontot? 

– I november när det var Black week var det så extremt mycket greenwashig kopplat till att få människor som hade bestämt sig för att inte shoppa så mycket, att konsumera och och handla ändå.

Först skrev jag en debattartikel på E-handel där de skrev mycket om dealsen. Sen kunde jag inte riktigt sluta så då startade jag kontot Greenwashingsverige. Kontot växte väldigt fort på bara några veckor och det säger ju också hur utbrett problemet är. Min förhoppning är att utbilda folk i det här. Min vision är dels att lära folk att se vad det är och få dem att säga ifrån till företaget och att få människor att anmäla kampnajer för vilseledande marknadsföring, som greenwashing är. Det är också ett sätt att få företag att sluta göra det. Dem vill inte bli omskrivna. Jag utgår dock från att majoriteten av dem som greenwashar inte vet om att de gör det, så det handlar framförallt om kunskapsbrist, så målet är att skrämma företagen till att tvinga sig själva att lära sig om det. 

Hur är uppmärksamheten från dina följare och företag, hur har kritiken varit? Positiv och negativ? 

-Privatpersoner har varit jätte peppande, och fått mycket positiv feedback.  Ett företag har hört av sig där vi hade ett zoommöte och där jag förklarade vilka områden de kunde förbättra. 

Vilka typer av greenwashingkampanjer ser du mest av? Från vilken typ av bransch?

-Typiska konsumentvaror som kläder och inredning. Till viss del mat också. Konsumentnära produkter, där man är väldigt slarvig med hur man uttrycker sig. 

Fossilindustrin, skogsbolag, oljebolag och flygbolag. 

Visst är det på konsumentverket och reklamombudsmannen privatpersoner kan anmäla greenwashing-kampanjer?

– Jaa, och det är väldigt enkelt och jag uppmuntrar folk till att göra det. För ju mer vi anmäler desto mer pengar och resurser öronmärks att lägga på det här området. 

Slutligen, har du något tips till oss blivande kommunikatörer som vi bör tänka på när vi kommer ut i branschen? 

-Ja tipset är verkligen att gå in på konsumentverket, gå in där det står företag så finns det väldigt bra information och riktlinjer  om hur man bör tänka när man kommunicerar miljöpåståenden. 

– Håll dig till lagen och läs på vad hållbarhet innebär innan du kommunicerar det. 

Tack Yrsa för din tid!

Till er läsare som är mer intresserad av detta, kolla in Yrsas Instagramkonto: Greenwashingsverige