Bild: United Screens

Isabelle Landersten, United Screens

United Screens är ett medieföretag och Nordens största online video-nätverk. De jobbar med hundratals nordiska influencers, artister och företag. Kärnan i deras verksamhet är att de förenar influencers med kunder och annonsörer genom influencer marketing-kampanjer och brand safe videoannonsering på Youtube. United Screens hjälper även till med att ta fram videoprodukter och reklamfilmer till sina kunder då de har en egen produktionsavdelning och studio på kontoret.

Isabelle Landersten jobbar som kommunikatör i PR- & kommunikationsteamet på United Screens och vi har frågat henne om företagets enorma framfart och hennes personliga tankar kring sitt arbete och branschens framtid.

Vad är din uppgift på företaget? Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Mina huvudsakliga arbetsuppgifter är att jag ansvarar för vår digitala närvaro och kommunikation via hemsidan, nyhetsbrev, inbjudningar och sociala medier. En sak som jag älskar med mitt jobb är att ingen dag är den andra lik! Även om mitt huvudsakliga arbete handlar om det digitala så har jag också nöjet att arbeta med att till exempel anordna events för influencers och kunder, skriva pressmeddelanden, hantera pressförfrågningar och mycket annat.

Vad tycker du är det roligaste/bästa med ditt jobb?

Det roligaste och bästa med mitt jobb är att jag har så många olika uppgifter och projekt igång samtidigt hela tiden, vilket gör att jag aldrig blir sysslolös eller uttråkad. Jag har även mycket kreativ frihet och får lägga upp mitt arbete som jag vill. Dessutom har jag otroligt härliga kollegor som sprider mycket positiv energi varje dag. United Screens motto är att vara branschens ”professionella vänner” vilket jag verkligen tycker att vi är – vilket gör det så roligt att gå till jobbet varje dag!

Vad har du gjort tidigare? Har du någon utbildning inom mediebranschen?

Jag har en kandidatexamen från Lunds universitet inom digital kommunikation, programmet heter Digitala kulturer. Utöver det så jag har praktiserat och jobbat med digital kommunikation och sociala medier på̊ en mattidning samt med digitalisering och e-hälsa inom Region Skåne. Dessutom så har jag själv ett stort intresse för sociala medier, foto, text och form vilket är en fördel när man jobbar med så många olika kommunikationsuppgifter samtidigt.

United Screens startade för bara fem år sen och nu jobbar ni med några av de största profilerna i Sverige, hur ser ni på er snabba utveckling och era stora framgångar?

Ja precis, vi har vuxit snabbt under de senaste fem åren. Det är så roligt att efterfrågan på våra produkter ökar och att det blir ett ännu mer självklart val för fler företag och annonsörer att satsa på annonsering via Youtube samt influencer marketing.

Hur ser ni på företagets framtid? Hur långt hoppas ni nå?

Efterfrågan från annonsörer och varumärken på brand safe videoannonsering och influencer marketing är som sagt stor och fortsätter att växa, vilket såklart är jätteroligt och positivt för vår framtidsutsikt. För bara några månader sedan fick vi även förtroendet från Google och Youtube att sälja hela Youtubes reklamlager i Sverige, vilket bara några få företag i hela världen har möjlighet att göra. Det här innebär att vi kan sälja videoannonsering på alla Youtube-kanaler i Sverige, utöver de kanaler som ligger i vårt premiumnätverk. Denna möjlighet ser vi som ett stort steg i rätt riktning för United Screens framtida utveckling!

Hur ser du på branschens framtid? Vilka utmaningar står man inför?

Just nu är branschen i en väldigt spännande period med stark tillväxt och efterfrågan på influencer marketing och online video. Under den tid som jag har arbetat på United Screens har vi vuxit stort både sett till medarbetare och antal kampanjer, och jag tror att detta bara kommer att fortsätta framöver också.

Vad är ditt bästa tips till en nyexaminerad student som vill lyckas i mediebranschen?

Sök jobb och skicka in spontanansökningar till minst tio företag som du tycker är intressanta. Fokusera i första hand på att söka dig till företag som du vet växer och söker personal samt på arbetsuppgifter som intresserar dig. Kom ihåg att första intrycket spelar stor roll så tänk igenom ditt mail eller telefonsamtal noggrant innan du hör av dig samt vad just du kan bidra med.

Om du har skickat iväg tio eller fler ansökningar men inte fått något svar kan ett alternativ vara att söka praktikplats på företag som intresserar dig, en praktikplats kan i bästa fall leda till anställning. Se till att du läser någon praktikkurs så att du får CSN samtidigt och var noggrann med att ställa krav innan praktiken börjar så du vet exakt vad du kommer att göra, och att det känns givande för dig!